lördag 9 juni 2012

Målet var öl i Nynäs.

Natten var inte bra, vaknade med jämna mellanrum och trodde jag försovit mig. Vid 03 vaknade jag och regnet smattrade, 03:40 vaknade jag igen och regnet smattrade fortfarande, så fortsatte min morgon fram till 06:50 ungefär, då vaknade min lilla mänskliga väckarklocka innan min vanliga väckarklocka.

Upp och packa det sista, knäppa igång kaffebryggaren och förbereda sig mentalt, ute regnar det.

Men det stoppade inte oss denna dag, vi träffades vid 8 i handenterminalen, pendeln skulle gå till nynäs 08:12 enligt en sl-app jag kollat tidigare denna morgon. Väl på plats så insåg vi att det inte var riktigt rätt, tåget tog oss endast till vh. Okey tänkte vi, tågbyte i vh.. Men väl framme så fanns inget tåg att byta till, cykla till tungelsta var inte lockande alls, vi tog oss till bussarna i vh, där stog bussen mot tungelsta inne, jag frågade artigt om vi fick åka med -Nej blev svaret. Men jag kopplade på den oemotståndliga charmen och sa att vi givetvis skulle hoppa av om någon behövde platsen, då fick vi åka med.

Framme i tungelsta så hade vi inte en aning om vart vi skulle, men lite frågande och googlande senare så var vi på väg. Södertäljevägen tills vi såg sörmlandsleden, nu var vi verkligen på väg, inte bara på väg utan rätt väg.



Vädret under morgonen var inte på vår sida, vi var blöta men njöt ändå lite av turen, ut på sorundavägen och över vägen vidare in på stigar, vädret började bättra sig och det var riktigt trevlig cykling den biten. Ut på vägen mot norrudden där Micke tidigare bodde, fortfarande rätt trevlig miljö. Lite spänger och fina stigar blandat med traktorspår och bitvis ikke cykelbar terräng.
Vi träffade en vandrare som berättade att det fanns ett vindskydd om ca 10 minuter. Fikapaus var det dags för så det passade utmärkt.

Efter vindskyddet så kom vi ut vid hemfosa där vi hoppade in på nästa etapp, men den var inte kul, mer gå än cykla, så vi avbröt där och skulle ta asfalt en bit, Herrman visade väg, fel väg!

Ut på sorundavägen igen där blev vi omcyklade av lite folk i fredrikshof tröjor på såna där fina bongoplastcyklar med smala hjul som går jättefort, men dom betedde sig lite illa i trafiken och låg väldigt många i bredd på denna smala väg. Jag och Herrman fick ta skiten för deras agerande, en snubbe på en tomt skrek: Cykla inte i bredd era arslen!!


Vi körde vidare mot grödby där vi började köra mot segersäng, jag hade druckit för mycket och fick håll, ordentligt håll. Även knät började göra ont, inga landsvägsknän monterade på mina ben har jag konstaterat. Det började göra för ont i knät så jag fick bryta.

Vi hoppade på pendeln mot nynäs och väl framme så testade vi pizzeria al porto, inte öl.. Nästa ställe, Freja nere i hamnen. Öl och sjukt god hamburgare, målet avklarat, det var ju ölen som var målet :-)



Annika joinade oss för lunch och skjuts hem.


Viktigt meddelande:
Herrman har beslutat att sticka till gran canaria under hammarbyhill, han skulle tydligen gå på nåt cykelläger där.. Men som tur är så fanns en inhoppare som blev mer än glad, låt mig presentera Martin Jädergård team otb-mtb, åkandes på en GT Avalanche hard tail.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar