måndag 20 augusti 2012

Sörmlandsleden - Min hemmabana

Nu har det hänt lite saker igen, en långkörare med Martin som slutade med en pendeltur hem, men mer om det snart.

Det var Lördag och jag och Martin ska ut och cykla, han har ju inte så många minuter i sadeln denna säsong och tävlingen hhxc närmar sig.


Till slut vaknade jag och käkade gröt och fyllde vattenflarran, nu var jag redo.
Martin kom förbi och vi skruvade på nya pedaler på hans hoj och begav oss ut mot tyresta.
 Tyresta bjöd på lika vacker natur som alltid.
 Martin var glad att även han tagit steget att använda blöjbyxor så man sitter mjukt, men under söndagen hade han ändå ont i stjärten.
 STACKars myror som bor där.

Men nu är det dags för problem nummer uno!
Martin fick punka..
 Näe, ärligt talat så var det ju jag som fick punka, nu undrar ni varför då Martin sitter och pillar med sitt hjul, jo jag ska ta hela den långa versionen av denna ofrivilliga paus i skogen.

Jimmy kör och smäller i en sten, ppppcchhh punka, inte mer med det. Bort med slangen och konstaderade att det inte var nån mening att laga, fram med nya slangen ur väskan.. Fel ventil! Jag kör racerventil och jag hade en slang med bilventil i väskan, nu hade jag problem. Nu kan ju inte turen ta slut, ellerhur?

Nä, jag inventerade Martins cykel och såg att han hade en slang monterad på sin cykel som jag behövde, men det här med karma kom som en smäll på käften, koreanjäveln hade ju cyklat i en hög med hundskit precis innan, så jag fick bajs på händer och handskar.. Men jag fick en slang och bilventilsslangen passade hans cykel.

Nu kan turen fortsätta, vi ska ju ända till Hammarbybacken.
 En fin häst vid Höjden, längs med hagen var det jättehögt gräs och man fick nästan slå bort alla fästingar som försökte hoppa på en..
 Martins tempo är fortfarande rätt bra genom skogen, nu har vi inte så långt kvar till delmålet Alby för en liten fika.
 Naturen har roliga spänger att bjuda på, det var torrt idag så dom var cyklingsbara också.
 Martin är ju kung på det här.
 Dagens cykel mot träd bild.
 En äppelkaka med vaniljsås och en kopp kaffe fick det bli, nu var jag på g igen..
 Mellan tyresö och älta gick det lite för bra för mig, en punka till, nu var Martin så pass trött att han blev glad att det skulle bli en punkalagningspaus.

Sen drog vi nonstopp via strålsjö, sandasjön och hellasgården till hammarbybacken.
 Han grejjade uppförsåkningen utan problem! Tävlingen blir ju ingen match för honom, nästa år blir han anmäld på 60km.
Lite risifrutti och planering för hemväg, han orkade inte riktigt att cykla hem så vi cyklade till farsta och tor pendeln där ifrån, då upptäckte jag att mitt bakhjul glappade så det var nog lika bra.

 Hojjarna parkerade och ordentligt fastlåsta med en cykelhjälm utanför brasserian i handen.
 Där fanns öl.

Mer än en öl :-)

Efter två öl började jag tvivla på min förmåga att cykla hem, men det gick ju bra.
Han kanske inte ska cykla..


Panikträning
Efter ett besök på sportson så visar det sig att jag ska tävla på söndag, landvägscykling. Det blir nåt nytt för mig och jag är lite nervös, det blir ju första gången jag sitter på en riktig räcer, jag ska låna en Specialized Tarmac från sportson för denna dag.


Nu är jag klar. Hej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar