lördag 26 april 2014

Kolmårdsbiken 2014

Nu är det Fredag och dags att åka till Sörsjöns camping och vår hyrda stuga där.

Det hela började bra, en skruv i däcket. Vi pumpade däcket medans vi packade klart cyklarna i bilen och vi åkte vidare till Martins jobb och Martin blev hero-of-the-day när han lagade däcket. 


Lagat däck och otb-mtb är on the road again.


Efter en lyckat sten-sax-påse mot Micke så fick jag sitta fram.

Martin fick äran att köra oss från stockholm till den lilla hålan i kolmårdsskogen.


Vilken tur att Annika skickade med öl så jag och Micke kunde börja grunda vätskedepån i tid.


När vi väl kom fram så hade vi en trevlig stuga, fyra sängar och en liten kokvrå.

Men nu blev vi hungriga och drog till Golfa Pizzeria? i Åby. En pizza senare så var vi tillbaka i stugan.

Under kvällen blev det lite cykelservice, mina nya Race King åkte på och tidtagning blev det, fyra minuter nånting.. Vi fixade även Martins växlar, bakväxeln hade hamnat i nåt väldigt konstigt läge, men till slut fick vi ordning på den också.
Cyklarna i stugan när det var läggdags.

Ah, jag glömde. Det slank ju även ner en flarra rötjut till mig och Micke och en kapten morgan till Martin


Efter en natt på toppen i en våningssäng, en värme som inte var att leka med och ligga och brottas med en sovsäck. Men jag vaknade, förkylningen gjorde sig påmind och likaså min urinblåsa. Micke var redan uppe och mekade cykel.

Sen tog vi en promenad när Martin fortfarande låg och sov. 
Nere vid sjön så var det crisp efter en kall natt. -3 skulle det vara på natten.

Det var jäkligt fint nere vid sjön.


När Martin vaknat och klockan slog 8 så gick vi och hämtade ut startkuvert.

Vi såg en älg på campingen på väg från tävligscentralen.


Frukosten påbörjades, lite chips och havregrynsgröt.


Havregrynsgröt, hallonsylt, mjölk och en kopp kaffe, sen var vi ganska redo.


Dags att byta om och fluffa upp brösthåret.

Nu jäklar är jag redo, dock ganska övertygad om att det ska bli ett lugnt race eftersom jag hade min släpande förkylning. 


Nu är fållorna öppna och det betyder 30min till start.


Vi är alla glada och väntar med spänning.


Nu börjar det närma sig, ett par minuter kvar bara


Sista bilden, sen ska jag berätta hur starten gick.


Jag tänkte att jag skulle ta rygg på Micke, men jag kom iväg riktigt dåligt och både Micke och Martin försvann ur sikte. Jag trampade på och efter 100m kom en flaskhals, folk bromsade och det stog nästan stilla, jag hittade en alternativ väg genom ett dike, det gick bra. Nu var jag på asfalten och trampade på bra i uppförsbacken, tog rygg på en riktigt snabb kille och höll kvar i honom hela backen jag såg när jag passerade både Martin och Micke, väl uppe släppte jag av lite, in på dammande grusväg och jag höll riktigt bra tempo, det där med ett lugnt lopp var borta för länge sedan - nu var det fullt ös. 

Käka damm på grusvägen och många släppte av lite i nedförbackarna, jag låg på riktigt bra. Det var nära vurpa vid några tillfällen, och det var en vingelpelle som inte hörde att jag skulle om honom och blev nästa inprejad i ett staket.

Det var svårt att dricka under loppet eftersom man inte visste hur banan gick, men nån klunk fick jag i mig.

In på singeltracksen och det blev riktigt kul, snabb singeltrack och den klunga jag hamnat i låg på riktigt bra inne i skogen, det var några klättringar där jag tog nån placering och jag låg nog på lite hårdare inne i skogen. Det var en del riktigt kladdiga lerhål som gjorde det hela lite roligare.

In i mål hörde jag bara Jimmy...otb.mtb... ... ... ... 

Käkade en saltgurka och tog igen mig, 7 minuter senare kom Micke in i mål. Då blev jag nyfiken på min placering och frågade snällt om placering. 1 plats! 

Det var jäkligt kul. 


Jag och Micke väntar på Martin och här kommer han!
Jäkligt bra cykling av alla.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar