söndag 23 februari 2014

Mer öl än cykel

Söndagen 16 Februari.

Som bilden visar så var det nederbörd, fast bilden visar snö men verkligheten var spöregn. 
Märkte under turen att dämparen var lite stel, det kan vara normalt under vintercykling. Problemet denna dag var att det var 5 grader varmt ute, dämparen ska fungera.


När jag cyklat klart kom jag hem och kontrollerade bevismaterialet, normalt har jag mer sag när jag sätter mig på sadeln än vad jag hade som maxkompression under hela turen, kan väl vara ca 1cm?


Jag beslutade att dra upp värmen lite extra i förrådet så jag kunde serva dämpare där under kvällen.
Först duschade jag av mig, sen gick jag ut på en liten promenad och granskade min mtb-slinga. Under vintern har dom satt nya kraftledningar och den gamla DH-banan är nu ett minne blott. 


Nu ska den få kärlek


Tömma luften, bort med underben, tömma olja, rengöra.


Det var väl dags att byta olja i dämparen, men jag hittade inget direkt som var kasst.


Ytterbenen får bada bubbelbad.


Ett glas vin hör väl till bubbelbadet, men ytterben kan inte dricka så den lotten drog jag :-)


Geggveck??


Jag hade ingen 15w olja, så denna fick införskaffas på Sportson port73 och 5w hade jag sedan tidigare. 
Nu var det bara fylla olja och pumpa.


Lördagen 22 Februari

En liten förmiddagspromenad med lillen


Vi hittade ett par vattenfall på vägen, grym vårdag.



Ja, min dämpare blev bra, riktigt bra. 
Men nu var det dags för Mickes dämpare, hämtade honom på eftermiddagen för lite cykelmek och öl.

Första ölet blev ett mörkt och långsamt öl, mycket speciellt.


Sen började demonteringen, bort med gaffeln är steg ett.


Jaha, såg den ut sådär?
den såg inte riktigt ut som min dämpare, lite har hänt på två år i en dämpare. 
Det som var lite oroväckande i Mickes var när man hällde ut oljan så glittrade den, lite som att det varit slitage på metallen men allt såg bra ut. 



Nästa öl, Värmdö Bryggeri IPA.


Vi fick ihop Mickes gaffel också, han har inte ringt idag så jag antar att den blev tät. 

Söndagen 23 Februari 2014

En liten cykeltur, isen låg över Raman.




Stigarna var rätt bra, lite mycket vatten på vissa ställen och även is kvar på vissa ställen.

Dämparen rör sig som den ska, lite för hårt pumpad bara.

Splash


Nere vid Lyckan så går normalt stigen mot vendelsö/sågen, men jag hittade en stig som var cykelbar som ledde åt det håll jag var på väg. Jag skulle möte Annika o Jenna för lunch tillsammans med Martin, Kina och Julia och Jonathan.

Men stigen jag cyklade bara försvann, framför mig fanns ett berg.


Ett brant berg.


Men jag slängde upp cykeln, meter för meter, det tog tid men jag klarade det.


Jag råkade ut för en ännu närmre nära-döden-upplevelse än det där monterberget jag besteg. 

När jag brottades med att få upp cykeln så måste quickreleasen för framhjulet fastnat i nåt, för när jag hojjade så tyckte jag att det skramlade lite. Kunde ha gått illa. 


Nu var jag framme i Tyresta, lerig, varm och lite trött.


Efter några pannkakor, två koppar kaffe och några havreflarn så var jag hemma och duschade av mig.


Sen när hockeyn visade 2-0 då tog jag med Jenna ut för att bygga en spång.


Lillsnickaren härjade, hon måttade och sågade.


Hon assisterade även när jag skulle såga.


Bra blev den, Jennas trollbro får den nog heta.


En öl för att fira spångbygget.



Nu ser jag fram emot att provcykla spången och att snickra lite på mtb-banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar